Van slager naar schoenmaker

Inzichten uit de praktijk

 

Regelmatig kom ik als arbeidsmediator bij bedrijven en organisaties in de regio Drechtsteden en Gorinchem die experts zijn in hun vakgebied. Sommigen zijn zelfs uitgegroeid tot marktleider in hun segment.

Vaak zijn het professionele, hardwerkende MKB’ers waarvan de oprichter(s) vanuit een zolderkamertje of de keukentafel naar een middelgroot bedrijf zijn gegroeid. Zelden delen ze de offers die hiervoor zijn gebracht, de lange dagen, wissel op het thuisfront, de strijd die er was en hindernissen die genomen zijn. En zeker zo belangrijk, zonder het juiste personeel waren ze nooit zover gekomen. Ook die offers en inzet worden niet vaak benoemd.

Bedrijven doen veel in eigen beheer, met de beste bedoelingen en wisselende successen. Ik zie als arbeidsmediator regelmatig ook de uitdagingen en de keerzijde van die medaille.

Maar hoe word je van slager nou schoenmaker?

In de onderstaande blog lees je wat ik hiermee bedoel en deel ik wat inzichten die helpend kunnen zijn voor jullie bedrijf, of gewoon voor jou als mens, medewerker en/of leider.

Duizendpoot

Ik had het zojuist over dat mooie MKB-bedrijf, maar dat is ergens gestart.

In het begin deed men alles zelf. De oprichter was: directeur (DGA), werknemer, uitvoerder, secretaris/secretaresse, HR-medewerker, boekhouder en vertrouwenspersoon in één. Je was een soort duizendpoot.

Samen met een partner, familie of die ene collega pakte je die extra klus beet en factureren werd een soort “hobby” op de zaterdagavond. Wanneer moest je het anders doen? Daarna kwam er groei en werd het eerste personeel aangetrokken.

Duizendpoten maken duizendpoten

De office-manager werd ook vertrouwenspersoon. P&O of HR(M) was ook adviseur en brandweer in één, met ná alle brandjes een loyaliteits-spagaat als gevolg.

Managers die ook (te)veel uitvoerend zijn en/of gewoon veel te druk door de groei, waardoor ze weinig tijd voor hun team hebben, enz.. Enorm generaliserend, ik weet het.

Heel veel familiebedrijven en ondernemingen onze regio Gorinchem, Drechtsteden, Land van Heusden en Altena en Rotterdam zijn zo begonnen. Hard werken en niet zeuren. 

Wat ik regelmatig ervaar is dat er na die groei onvoldoende tijd is genomen om te reflecteren en aanpassingen te doen. Je bent als bedrijf uit je vel gegroeid en de meeste bedrijven doen (te)veel zelf. Zijn alle processen en takken meegegroeid of loop je achter bepaalde feiten aan?

Van instar naar imago

Bij de duizendpoot (het dier) breekt na het vervellen een nieuwe fase aan, “instar” genaamd. Dat vervellen kost vaak tijd en moeite vanwege de doorgemaakte groei. Voor de duizendpoot een lastige periode met minder trek in voedsel, beperkingen en veel ongemak.

Maar die nieuwe fase na het vervellen zorgt ook voor meer poten en groei. Na enkele vervellingen en instars verandert het (exo)skelet en verdubbelen de poten in aantal. Hierna is de duizendpoot dus sneller, meer wendbaar en gegroeid.

Dit gaat zo door tot de laatste fase die men “imago” noemt. Je kan dus zeggen dat dit soort processen noodzakelijk zijn voor je groei en die zorgt voor je imago.

Reflecteren kun je leren

Maar voor je beseft dat je wellicht nog te veel zelf doet en “poten” tekortkomt struikel je soms. Gelukkig zijn er tips, tricks en tools.

Begin met reflectie. Reflecteren kan op veel manieren? Een bekende methode (cyclus) is die van Korthagen-Wilmink. Maar er zijn tig manieren en boeken vol over geschreven.

Je kan reflecteren op jezelf als persoon, hoe je staat in je functie, maar ook reflecteren als bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door een alternatieve heisessie met het management, teamgesprekken, werkvormen, externe coaching, door een enquête (survey) onder klanten of een anoniem tevredenheidsonderzoek onder medewerkers.

Moet je dit allemaal zelf doen en bedenken?

Nee, natuurlijk niet! Blijf vooral bij je leest en probeer niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Bepaal je visie, missie en kernwaarden

Welke visie en missie heb je?

Welke signalen krijg je van je collega’s of werknemers en welke van de klant?

Doe je nog wat je wilt doen?

Ben je nog trouw aan je kernwaarden of heb je die wellicht nog nooit echt bepaald?

Wie doet wat en waarom? Zit of staat iedereen op de juiste plek en waar sta jij?

Hoe kijk je naar de toekomst van het bedrijf en je eigen rol?

Wat is er nodig om hierin een volgende stap te nemen?

Kies een externe schoenmaker

Wees niet alleen een schoenmaker die focust op zijn bedrijf en product of dienst.

Investeer in externe experts voor jezelf en/of voor je bedrijf.

Ik heb meerdere coaches gehad en experts om advies gevraagd door de jaren en fasen (instars) heen en dat was elke euro waard. Ik hoop nog vele vervellingen door te maken en besef me dat mijn imago niet “af” is, want dit proces duurt bij mensen een leven lang.

Durven te veranderen en willen groeien is een keuze. Stop met excuses maken of redenen op te werpen om dit uit te stellen.

Stop met keuren: reflecteer, vraag hulp en focus!

Zoals je wellicht al door had, zijn veranderingsprocessen soms pittig en zwaar. Cultuur of de visie in een bedrijf aanpassen kost soms meer tijd. Je kan niet alles alleen en waarom zou je?

Blijf niet langer als slager je eigen vlees keuren. Word de schoenmaker die bij zijn leest blijft.

Wat bedoel ik daarmee?

Durf hulp te vragen aan die andere expert, die wellicht net als jij vanuit je zolderkamertje dacht hoe hij die duizendpoot of schoenmaker, die werknemer, dat bedrijf of die situatie kan helpen van instar naar imago? Focus je op je product, dienst en/of werk en investeer in experts. Outsourcing zorgt voor expertise, verfrissing, focus, groei en imago.

 

Behoefte om hier gratis en vrijblijvend verder over te praten of ben je op zoek naar een specifieke expert?

Graag ga ik met je in gesprek om met mijn expertise of middels mijn brede netwerk van meerwaarde te kunnen zijn.

 

Neem contact op en plan een gratis en vrijblijvend gesprek!